Wednesday 6 August 2014

Puisi : Diari luka

Assalamualaikum dan hai...


Sesungguhnya aku penat
Penat tanpa berlari
Aku semakin lelah
Perjalanan hidupku ini
Mungkin masih panjang
Atau mungkin selepas entri ini disiarkan
Roh ku pergi meninggalkan jasad yang kaku
Aku melihat
Aku mendengar
Aku merasai
Aku jadi bingung
Aku terdiam
Aku mengelamun
Sesungguhnya kesesatan tak pernah putus
Yang betul disalahkan
Yang salah diagungkan
Agamaku dipermainkan
Negaraku dipertaruhkan
Aku sedar aku bukan sesiapa dimata dunia
Tapi aku tahu aku khalifah di bumi tua ini
Tiada pangkat tiada status yang ku pegang
Untuk mempertahankan agamaku
Untuk mengamankan negaraku
Tapi aku ada satu senjata
Senjata itu tidak secanggih senjata dunia
Tapi senjata itu bisa menggongcang dunia
Hanya doa senjataku
Hanya doa yang dapat kupanjatkan kepada Allah
Agar agamaku, Islam kukuh sepanjang zaman
Agar negaraku, Malaysia aman dan tenteram
Aku penat
Aku lelah
Doaku untuk agamaku
Doaku untuk negaraku
Sehingga hela nafas terakhir
Kembalilah
kembalilah
kembalilah
Di jalan lurus
Di jalan menuju Allah Yang Satu





No comments: